"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Bangunan tiga tingkat runtuh di Pulau Perhentian usaha menyelamat mangsa terakhir diteruskan

SAR mangsa bangunan runtuh tanpa henti
Zatul Iffah Zolkiply
zatuliffah@bh.com.my
ANGGOTA bomba meneruskan operasi SAR seorang lagi mangsa yang tertimbus dalam bangunan runtuh secara penggiliran. FOTO Ihsan JBPM.
ANGGOTA bomba meneruskan operasi SAR seorang lagi mangsa yang tertimbus dalam bangunan runtuh secara penggiliran. FOTO Ihsan JBPM.
Besut: Operasi mencari dan menyelamat (SAR) seorang lagi mangsa yang dikhuatiri tertimbus dalam runtuhan bangunan tiga tingkat di Pulau Perhentian, di sini pagi tadi masih diteruskan.

Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Terengganu, Hassan As'ari Omar berkata, operasi tidak dihentikan dengan pencarian dilakukan secara penggiliran mengikut kawasan runtuhan berkenaan.

Beliau berkata, operasi SAR yang dijalankan membabitkan pelbagai agensi termasuk Polis Diraja Malaysia (PDRM), Pasukan Polis Marin dan Angkatan Pertahanan Awam Malaysia.
FOTO tular menunjukkan LOKASI kejadian.
"Operasi masih diteruskan walaupun pada waktu malam dengan pencarian dilakukan secara manual berikutan lokasi kejadian jauh dari daratan yang menjadi kekangan untuk aset sampai dengan cepat di kawasan runtuhan.

"Jadi, kita terpaksa gunakan alat pemotong untuk memotong dan mengalihkan serpihan runtuhan bangunan.

"Kita berharap operasi berjalan lancar dan menemui mangsa yang dipercayai masih terperangkap dalam runtuhan dengan segera," katanya yang ditemui di Pos Kawalan Tempat Kejadian di Pulau Perhentian di sini hari ini.

Media sebelum ini melaporkan enam selamat manakala seorang lagi pekerja dikhuatiri tertimbus dalam runtuhan bangunan tiga tingkat yang dalam pembinaan di Pulau Perhentian di sini hari ini.

Mangsa yang dipercayai masih terperangkap dikenali sebagai warga Indoensia, Suparno berusia 40-an.

Tiada ulasan: