"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Wanita ‘cyborg’ pertama di dunia

KOSMO!
Synn menusuk jarum melalui lengannya semasa pesta Amazing Magic Live 2016 di Las Vegas. - Getty Images
SACRAMENTO, CALIFORNIA – Seorang wanita di California menerima pengiktirafan Guinness World Records selepas menanam 52 cip logam di bawah kulitnya, lapor portal berita MailOnline semalam.

Fungsi 52 implan cip yang ditanam Anastasia Synn, 52, termasuk untuk membuka kunci rumah, mencari objek logam, membuat panggilan telefon dan melakukan pertunjukan silap mata.

Synn ialah ahli silap mata, pelakon lagak ngeri dan ‘biohacker’ iaitu seseorang yang membuat perubahan pada badannya  menggunakan teknologi untuk menjadikan hidup lebih mudah.

“Saya secara rasmi mengumumkan bahawa saya adalah manusia paling banyak mempunyai implan di dunia. Memandangkan rekod ini adalah yang pertama, mereka (Guinness World Records) terpaksa mencipta kategori rekod baharu,” katanya.

Prosedur implan yang dilakukan Synn termasuk magnet terbesar pernah ditanam dalam badan manusia serta magnet pemancar bunyi yang ditanam dalam tragus telinganya.

Implan yang paling kerap digunakan Synn ialah cip di tangan untuk membuka pintu rumahnya. 

Kira-kira separuh daripada implan dimilikinya adalah mikrocip yang ditanam untuk meningkatkan deria dan kebolehan diri seperti membuka kunci dan menghidupkan komputer.

Cip-cip selebihnya adalah bersifat magnetik dan memberinya ‘deria’ keenam seperti merasakan wayar hidup di sebalik dinding dan menentukan sama ada kotak kuasa menerima kuasa atau tidak.

“Saya boleh memberitahu anda jika ketuhar gelombang mikro anda mengeluarkan terlalu banyak radiasi,  tangan saya akan bergetar. Saya juga boleh mencari anting-anting seseorang yang hilang,” katanya. – AGENSI

Tiada ulasan: