"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

RM2 untuk sepotong ikan sardin!

Iskandar Abdul Samad
Saya amat terkejut pagi tadi apabila mendapati sepotong ikan sardin berharga RM2. Bukan setin tapi sepotong!

Saya telah bersarapan di sebuah restoran berhampiran dengan bangunan Maxisegar, Pandan Indah.

Saya ambil sepinggan mee goreng dan apabila hendak membayar diberitahu sepotong ikan sardin lebih kurang 2 inci panjang berharga RM2.

Kata pelayan kedai itu, setin ikan sardin RM4. Tapi saya semak di kedai RM3.80. Dalam setin katanya ada 4 potong. Jadi sepotong RM1. Oleh itu, mereka jual RM2 sepotong setelah dimasak. Dengan mee goreng harganya RM4.

Lebih murah bersarapan Koko Krunch atau Honey Stars. Sekotak besar dalam RM12 boleh makan 20 orang. Krimer RM2.80 setin besar. Bermakna kurang RM1 sekali makan.

Tiada ulasan: