"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

70 peratus penjawat awam di Terengganu tidak sokong Kerajaan Perpaduan

HarapanDaily.com

Ketua Cabang PKR Kuala Terengganu, Azan Ismail, mendakwa kira-kira 70 peratus penjawat awam kerajaan Persekutuan di Terengganu tidak menyokong Kerajaan Perpaduan pada Pilihan Raya Negeri (PRN) lalu.

Beliau berpendapat tiada program mendekati golongan itu merupakan punca utama penjawat awam tidak menyokong calon Pakatan Harapan (PH) dan Barisan Nasional (BN).

Menurutnya yang juga bertanding di Parlimen Kuala Terengganu pada PRN Ogos lalu, tiada kerjasama antara pengurusan jawatankuasa PKR termasuk Angkatan Muda dan Wanita turun menjadi punca PH-BN di negeri itu kalah di semua kerusi ditandingi.

Sehubungan itu, beliau berkata, semua pimpinan parti termasuk daripada PH dan BN perlu bertanggungjawab dengan kekalahan memalukan itu.

“Kegagalan memenangi 32 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) dan kerusi Parlimen Kuala Terengganu pada PRN lalu adalah kekalahan bersama dan bukannya BN, AMANAH serta Keadilan,” katanya.

Azan berkata demikian ketika berucap merasmikan Mesyuarat Agong Keadilan peringkat Cabang Kuala Terengganu, hari ini.

Pengerusi Majlis Pimpinan Negeri (MPN) Terengganu itu berkata, kerjasama dengan BN juga tidak berlaku dan kelewatan perbincangan pengagihan kerusi, selain perebutan kerusi turut menjadi antara punca kegagalan.

Justeru, ujarnya dipetik BH, semua pimpinan parti dalam Kerajaan Perpaduan perlu mendedahkan hasil bedah siasat punca kekalahan pada PRN lalu.

“Setakat ini, kita dimaklumkan semua parti Kerajaan Perpaduan belum melakukan bedah siasat untuk menentukan punca kekalahan.

“Kita tidak menolak punca utama menyebabkan bedah siasat punca kekalahan belum dilakukan kerana pimpinan parti masih berada dalam kekecewaan disebabkan gagal memenangi kerusi pada PRN lalu,” katanya lagi.

Tiada ulasan: