"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Faktor kesihatan juruterbang bukan punca nahas Elmina, bukan juga kerosakan enjin

FMT Reporters

PETALING JAYA: Punca nahas pesawat Beechcraft Premier 1 terhempas di Bandar Elmina, Shah Alam, pada 17 Ogos hanya akan didedahkan dalam laporan akhir.

Perkara itu dimaklumkan Kementerian Pengangkutan menerusi laporan awal berhubung nahas itu yang dimuat naik di laman web kementerian pagi ini.

Laporan itu turut menyatakan faktor kesihatan diketepikan memandangkan kedua-dua juruterbang mendapat rehat yang cukup sebelum penerbangan dan tidak mempunyai masalah perubatan serius, berdasarkan sejarah kesihatan dan pemeriksaan fizikal.

Kementerian berkata, transkripsi awal fail audio perakam suara kokpit itu telah selesai dan analisis sedang dijalankan, dengan transkrip hanya akan dimasukkan dalam laporan akhir jika perlu.

------

Laporan awal tolak kerosakan enjin punca nahas Elmina

Hariz Mohd

Siasatan ke atas nahas pesawat berhampiran Bandar Elmina di Shah Alam pada 17 Ogos lalu telah menolak kemungkinan kerosakan kepada enjin sebagai punca kemalangan tersebut.

Menurut laporan awal yang diterbitkan oleh Kementerian Pengangkutan pagi ini, tiada tanda-tanda yang menunjukkan bahawa enjin pesawat Beechcraft 390 Premier 1 telah dimasuki benda asing sebelum kemalangan berlaku.

"Kedua-dua enjin tidak mempunyai bukti pelepasan bilah seperti bekas lekuk atau tebuk di bahagian pemampat. Pelindung kipas juga tidak menunjukkan bukti pelepasan bilah seperti kemek atau tebuk.

"Tidak terdapat bukti dimasuki objek asing, bulu burung atau bahan lain ke bahagian-bahagian enjin," katanya.

Penyiasat juga berjaya mendapatkan gambaran mengenai apa yang mungkin berlaku terhadap pesawat itu berdasarkan rakaman audio yang diekstrak dari Perakam Suara Kokpit (CVR) pesawat tersebut.

Bagaimanapun, penemuan itu hanya akan dikeluarkan dalam laporan siasatan penuh sementara menunggu pemeriksaan semua bukti fizikal.

"Analisis awal rakaman CVR yang dipulihkan telah memberikan petunjuk kritikal untuk mendedahkan punca kemalangan, dengan tumpuan kepada sistem kawalan penerbangan pesawat.

"Hasil pemeriksaan dan penelitian yang belum selesai pada bahagian dan komponen pesawat berkaitan di makmal NTSB dan OEM adalah perlu untuk menyediakan bukti koloboratif dan/atau konklusif dalam menentukan punca kemalangan itu," kata laporan tersebut.

Tiada ulasan: