"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Bank dah tak terima duit syiling, habis yang menabung selama ini macam mana?

ROSLAN ZAMAN

Hati bapa manakah yang tidak berbangga apabila anak yang baru berusia empat tahun sudah mula mempunyai kesedaran untuk menabung wang ringgit.

Walaupun belum mempunyai pendapatan, kanak-kanak tersebut gigih mengumpul duit syiling lebihan milik ibu dan bapanya untuk dimasukkan ke dalam tabung.

Berhasrat untuk memberi dorongan kepada anak gadisnya untuk terus menabung, sang bapa mencadangkan agar duit syiling yang sudah banyak itu disimpan di bank.

Melihat wajah anak begitu teruja, lelaki yang dikenali sebagai Salkukhairi itu pergi ke sebuah bank tempatan untuk membuka akaun Amanah Saham Bumiputera (ASB).

Namun alangkah kecewanya Salkukhairi apabila diberitahu bahawa bank berkenaan tidak menerima deposit pembukaan akaun dengan menggunakan duit syiling.

Hairan dengan polisi bank terbabit, Salkukhairi bagaimanapun tidak terus melatah dan memberi wang kertas miliknya untuk membuka akaun ASB anaknya.

Pihak bank turut memaklumkan bahawa bapa tersebut perlu terus pergi ke pejabat Amanah Saham Nasional Berhad (ASNB) untuk mendepositkan wang syiling itu.

“Adakah wang syiling ini tiada nilai di mata pihak bank sehingga ditolak mentah-mentah begitu sahaja untuk deposit wang syiling. Saya betul-betul tak faham.

“Disebabkan ada hal kecemasan, saya keluarkan wang kertas daripada beg duit sebagai untuk menggantikan duit syiling yang tidak berjaya dideposit itu.

“Terpaksalah saya mengusung semula tabung duit syiling anak saya itu. Rasanya ada dalam tiga ke empat kilo (kilogram),” luah lelaki tersebut di platform atas talian.

Tidak ingin mengecewakan anaknya yang penat menabung, lelaki berkenaan membuat keputusan untuk membawa wang syiling tersebut terus ke pejabat ASNB.

Bersiap sedia dengan lebih awal, Salkukhairi turut mengasing wang berkenaan di dalam beberapa plastik yang berlainan mengikut nilai syiling tersebut.

Salkukhairi sekali lagi merasa hampa apabila pegawai ASNB memberitahu bahawa intitusi berkenaan turut tidak menerima deposit menggunakan wang syiling.

“Maaf encik, kami tidak boleh terima wang syiling. Kalau encik nak masuk wang yiling kena pergi ke bank,” jelas pegawai yang bertugas di kaunter ASNB itu.

Merasa dirinya dilayan bagai bola, Salkukhairi yang tidak dapat menahan emosi itu tampil mempersoalkan tindakan pegawai menolak wang syiling depositnya.

Rupa-rupanya, pegawai ASNB menjelaskan bahawa mereka sebenarnya menerima duit syiling namun proses tersebut memakan masa selama tiga hari.

Tidak berpuas hati, Salkukhairi hairan mengapa polisi yang wujud di Malaysia sering menindas golongan yang kurang berkemampuan ataupun marhaen.

Tiada ulasan: