"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Betulkah ‘Ustaz, ustazah, cikgu di Pasti tak fikir pasal gaji’?

Harapandaily

Seorang penyokong tegar Pas dilihat cuba mempertahankan isu gaji terlalu rendah guru yang diperoleh Pusat Asuhan Tunas Islam (Pasti).

Pengguna Facebook, Johan Raup Joe Noi berkata, dirinya sendiri bekerja di masjid tidak memikirkan tentang gaji besar dan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP).

“Saya ini berapa tahun sudah kerja di masjid. Saya tak fikir pasal gaji besar dan KWSP.

“Begitu juga ustaz ustazah dan cikgu yang mengajar di sekolah-sekolah Pasti seluruh Malaysia, mereka pun tak fikir pasal gaji.

“Insya-Allah, kami semua tunggu gaji kami di akhirat nanti. Hanya Allah yang mengeatahui segalanya.

“Semoga Allah menerima amalan kami. Aamiinn,” katanya lagi.

Selama ini, guru Pasti dinafikan hak sebagai pekerja dengan dibayar gaji rendah daripada kadar gaji yang ditetapkan di bawah Perintah Gaji Minimum 2022.

Mereka juga tidak dicarum KWSP dan Perkeso, memetik memo daripada Jabatan Tenaga Kerja (JTK) Semenanjung Malaysia yang tersebar di media sosial baru-baru ini.

Memo JTK tersebut mengenai arahan siasatan pemeriksaan berkanun terhadap Pasti.

Turut diarah untuk disiasat adalah Sekolah Rendah Integrasi Teras Islam (SRITI) dan Sekolah Menengah Integrasi Teras Islam (SMITI).

Kesemua tadika dan sekolah yang dikendalikan Pas itu didakwa membayar gaji rendah kepada kakitangan di bawah daripada kadar gaji minimum iaitu RM1,500.

Tiada ulasan: