"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Bot bawa 18 Pati karam di Kuala Selangor

FMT Reporters
Semua warga Indonesia selamat dipercayai berlindung di ‘Lighthouse’ pada kedudukan 11 BN Barat Kuala Selangor sebelum diselamat APMM.
PETALING JAYA: Seramai 18 pendatang asing tanpa izin (Pati) diselamat selepas bot dinaiki untuk masuk ke negara ini karam di 11 batu nautika Barat Kuala Selangor, semalam.

Ketua Pengarah Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) Hamid Mohd Amin, berkata kejadian berlaku ketika semua dalam perjalanan memasuki ke negara ini melalui jalan tidak diwartakan.

“Mangsa terdiri daripada 11 lelaki dan tujuh wanita warga Indonesia dikatakan cuba memasuki ke negara ini melalui jalan tidak diwartakan.

“Pemeriksaan lanjut ke atas semua mangsa mendapati mereka gagal menunjukkan sebarang dokumen sah,” katanya dalam kenyataan.

Dalam pada itu, Hamid berkata APMM melalui Maritime Rescue Sub Center (MRSC) Johor Bahru menerima aduan daripada seorang ahli keluarga mangsa melalui talian MERS 999 mengenai kejadian itu, pada 9.55 pagi.

Beliau berkata, semua mangsa selamat dan dipercayai berada di ‘Lighthouse’ pada kedudukan 11 BN Barat Kuala Selangor.

“Berpandukan maklumat berkenaan, APMM mendapatkan bantuan Pasukan Polis Marin (PPM) bagi menyelamat dan membawa mangsa ke jeti PPM Pulau Indah untuk siasatan dan tindakan lanjut,” katanya.

Katanya, kes akan disiasat mengikut Seksyen 5 (2) Akta Imigresen 1959/63 bagi kesalahan keluar masuk Malaysia melalui jalan yang tidak diwartakan dan dan Akta Antipemerdagangan Orang Dan Antipenyeludupan Migran (ATIPSOM) 2007.

Tiada ulasan: