"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Azizan: Selepas Bagan Pinang Ke Kota Seputeh / UBN Najib Altantuya

Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Razak yakin pilihan raya kecil Kota Seputeh Kedah bakal menyusul selepas pilihan raya kecil Bagan Pinang esok.

“Insya Allah, selepas Bagan Pinang kita akan ke Kedah pula untuk pilihan raya kecil di sana,” kata Azizan ketika berucap dalam sesi penerangan rakyat di Taman Sri Rusa bagi membantu calon Pas yang mewakili Pakatan Rakyat, Zulkefly Mohamad Omar.

Menurut Azizan, Speaker Dun Kedah telah menghantar surat kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) memaklumkan kekosongan kerusi Kota Seputeh berikutan kegagalan Adunnya menghadiri sidang Dun sebanyak dua kali berturut-turut.

“Kita telah melantik tujuh peguam untuk mengkaji balik keputusan SPR yang memohon permohonan Speaker kita,” kata Azizan.

Beliau yakin, kes ini berpihak kepadanya berdasarkan undang-undang yang ada di negeri Kedah.

“Ada pemimpin Umno kata kita membazirkan duit...Saya kata, saya rela bazirkan duit untuk adakan pilihan raya semula dari terus membayar gaji Adun yang pemalas...nak datang sidang Dun pun malas,” katanya disambut sorakan orang ramai.

1 Oktober lalu Speaker Dewan Negeri Kedah Datuk Dr Abdul Isa Ismail memfailkan permohonan semakan kehakiman terhadap keputusan Surruhanjya Pilihan Raya (SPR) yang mengekalkan Datuk Abu Hassan Sarif sebagai anggota Dewan Undangan Negeri kawasan Siputeh.

Abdul Isa mahu mahkamah mengeluarkan perintah untuk mengisytiharkan Abu Hassan dari Barisan Nasional bukan lagi ADUN kawasan berkenaan berikutan kegagalan beliau menghadiri dua sidang DUN itu.

Sehubungan itu, Abdul Isa, 61, memohon mahkamah mengisytiharkan kerusi DUN Kota Siputeh adalah kosong dan seterusnya mahu SPR mengadakan pilihan raya kecil.

Sebelum ini, Abdul Isa telah menghantar surat kepada SPR berhubung kedudukan Abu Hassan yang didakwa telah hilang keanggotaannya.

Abu Hassan, Ketua UMNO bahagian Jerlun itu dikatakan telah hilang kelayakannya kerana gagal menghadiri sidang DUN secara berturut-turut pada 19 April dan 9 Ogos lalu.

Walau bagaimanapun, sebagaimana di Perak, keputusan speaker Pakaran Rakyat di Kedah juga ditolak oleh SPR walaupun keputusan itu dibuat berdasarkan peruntukan Perlembagaan Negeri.

Seksyen 51 dalam Perlembagaan Negeri menjelaskan anggota DUN yang tidak hadir ke sidang DUN secara dua kali berturut-turut hilang keanggotaannya serta hendaklah mengosongkan kerusi yang disandang.
-tvantara.com-

Tiada ulasan: