"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Bagan Pinang:Nasib Penduduk Estet Pekerja Ladang Harus dibela-Ladang Bradwall


Kehadiran kami ke Bagan Pinang semalam yang tanpa dirancang akhirnya membuahkan satu pengalaman yang amat berkesan di hati.

Sebelum ini saya telah menulis satu laporan mengenai masalah orang India yang bukan saja khusus untuk penduduk Bagan Pinang malahan untuk semua tempat di Malaysia. Kaum India kebanyakannya tergolong dalam golongan yang miskin, tinggal di estet-estet dan bekerja di estet. Kemudahan untuk mereka sering terabai.

Saya menyimpan niat untuk mendapat peluang masuk ke dalam estet dan menziarahi keluarga dari kaum India. Semalam kami berpeluang menimba pengalaman tersebut. Perjalanan hingga masuk ke dalam estet menemukan kami dengan petugas PAS dari Selangor yang sedang menyediakan tapak khemah dan memasang banner.

Terserempak juga dengan Adik Aliff ini yang baru 4 bulan memeluk Islam, datang dibawah PAS , Parlimen Kota Raja. Bersemangat menolong, Adik Aliff sedang belajar di Pusat Tahfiz..

Bergambar berlatarbelakangkan Banner
Undilah PAS BERKHIDMAT UNTUK RAKYAT "UNDI ANDA ADALAH RAHSIA"...mungkin untuk membuang rasa takut di dalam diri pengundi, untuk mengundi dan memangkah selain dari calon dari parti pemerintah. Takut bantuan dan kemudahan untuk mereka lagi dikurangkan atau diberhentikan lantaran desakan hidup yang susah.

Kami memasuki ke kawasan perumahan di dalam estet ini dan berjalan dari rumah ke rumah. Rumah batu berkembar dua...kecil jika dibandingkan untuk keluarga yang ramai. Kami bertemu dan beramah mesra dengan penduduk-penduduk yang mesra menerima kedatangan kami. Lelaki di atas kurang upaya tetapi gigih mencari rezeki, kerana gaji sebagai pekerja estet amat rendah dan tidak mencukupi. Maka selain dari bekerja di estet beliau juga berusaha berniaga kecil-kecilan, menjual kayu wangian di mana-mana yang terdaya.

MUHIBBAH..

Kami juga berjumpa dengan beberapa buah keluarga Melayu yang tinggal di kawasan estet ini, sebuah keluarga begitu muda lagi, seorang ibu muda berumur 24 tahun, beliau surirumah dan suaminya bekerja di estet. Beliau juga menceritakan yang suaminya terpksa melakukan kerja sampingan untuk mencari wang tambahan. Ibunya seorang ibu tunggal turut mendiami rumah di sebelahnya juga bekerja di estet, ladang getah.

Saya bertanyakan juga kepada mereka bagaimana dan di mana mereka membeli barangan untuk memasak dan barangan keperluan lain, kerana tempat kediaman mereka memang terlalu jauh masuk ke dalam dan tiada jalan besar dan kemudahan asas yang lain. Untuk ibu muda ini, jawabnya
"hutang di kedai bawah tu"....ada sebuah kedai di dalam estet tersebut. Sebuah keluarga lagi pula mengatakan bahawa beliau lebih sanggup untuk keluar beli di pekan kerana harga barangan di kedai dalam estet terlalu mahal.

Begitulah kepayahan hidup mereka seolah 'sudah jatuh ditimpa tangga'..sudahlah mendapat gaji yang rendah ditambah pula dengan harga barangan yang mahal dan jauh dari pekan maupun bandar.

Gambar di atas menunjukkan YB Ravi sedang mendukung seorang anak kecil yang mengalami jantung berlubang dan diperiksa oleh seorang Doktor dari Pakatan Rakyat dan bukannya dari Hospital Kerajaan. Adik ini berumur 7 tahun tetapi badannya amat kecil untuk usianya..beliau begitu gembira dan selepas itu berjalan berpegangan tangan dengan anak saya Asiah yang berumur 8 tahun yang jauh lebih besar darinya....sungguh Muhibbah.

Fokus di gambar ini ialah lampu jalan di jalan di hadapan rumah-rumah estet ini. Memanglah bila tiba musim pilihanraya maka banyak lah agensi yang terpaksa bekerja lebih. Menurut ibu muda melayu yang saya temui, katanya baru sekarang anak-anaknya dapat bermain gembira di luar di waktu malam. Sebelum ini semuanya gelap gelita....kerana lampu jalan baru dipasang dua atau tiga hari lepas, setelah sekian lama!!!!

Jadi adakah anda masih tidak percaya bahawa pimpinan BN tidak mementingkan hak rakyat...masih mahu percaya slogan 1 MALAYSIA????...RAKYAT DIDAHULUKAN????


Gembira dapat memegang bendera PAS dan bermain bersama....inilah dunia mereka...moga nasib mereka lebih baik sekiranya Pakatan Rakyat mengambil alih pemerintahan.

Seorang pemuda menegur saya, "nanti bila menang jangan lupa beri bantuan kepada orang tua di sini"...saya hanya dapat katakan dan beri contoh tentang apa yang telah dilakukan oleh kerajaan Negeri Selangor seperti yang disebut di bawah tanpa mengira bangsa dan agama.

Skim Mesra Usia Emas yang dilancarkan oleh kerajaan Pakatan Rakyat Selangor berkuatkuasa 1 Oktober 2008 merupakan salah satu daripada Agenda Merakyatkan Ekonomi Selangor (MES). Program ini bertujuan untuk memberi manfaat dalam bentuk perlindungan bernilai RM 2,500.00 kepada warga emas yang berusia 60 tahun ke atas (yang telah mendaftar secara rasmi), selepas beliau disahkan meninggal dunia. Program ini membuktikan keprihatinan yang tinggi Kerajaan Negeri terhadap rakyatnya, khususnya golongan warga emas yang telah banyak memberikan khidmat dan jasa kepada masyarakat dan negeri.

Baca lagi di
sini.

Maka usah takut dan gentar untuk membuat perubahan...beri undi anda kepada calon PAS....

Tiada ulasan: