"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Tahap keselamatan petugas di Bagan Pinang tidak terkawal / UBN Najib Altantuya / PKFZ

Hazayani Zakaria
KUALA LUMPUR, 9 Okt: Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Dr. Lo' Lo' Mohd Ghazali mahu Ketua Polis Negara (Tan Sri Musa Hassan) bertanggungjawab di atas tahap keselamatan petugas-petugas pilihanraya kecil Dun Bagan Pinang khususnya petugas-petugas dari Pakatan Rakyat.

Beliau dalam satu kenyataan kepada Harakahdaily berkata, insiden pemuda-pemuda Umno yang yang menyerang petugas-petugas PAS di markas unit peti undi (upu) parti itu dan merobohkan khemah-khemah program Pakatan Rakyat membuktikan polis tidak berjaya memastikan keamaan di kawasan berkenaan.

Beliau yang juga ahli Parlimen Titiwangsa turut melahirkan kekesalan di atas sikap berdiam diri pimpinan BN dengan insiden yang berlaku itu.

"Saya kesal dan kecewa pimpinan Umno BN membiarkan pemuda-pemuda samseng umno menyerang petugas-petugas PAS di markas-markas upu dan merobohkan khemah-khemah program PR malah muslimat PAS juga dihalang dan diganggu."katanya.

Beliau juga menegaskan, pimpinan Wanita Pakatan Rakyat tidak akan berdiam diri sekiranya ada petugas muslimat PAS atau Wanita Pakatan diganggu secara fizikal.

"Saya mengingatkan pimpinan Umno BN sekiranya petugas muslimat PAS atau wanita pakatan diganggu secara fizikal, kami pimpinan Wanita Pakatan tidak akan berdiam diri."tegasnya lagi.

Dr Lo' Lo' turut menyifatkan Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) sebagai orang suruhan BN apabila tidak berusaha memastikan suasana kempen pilihanraya kali ini berlangsung dengan aman tanpa ada sebarang tindakan liar dan tidak bermoral.

SPR dilihat sangat berat sebelah dan menjadi alat umno BN sekarang ini,"tambahnya.

Dalam pada itu, beliau berharap insiden ganas pihak BN itu menjadi satu faktor untuk mereka tidak lagi memilih BN pada pilihanraya kali ini sebaliknya memberikan sokonagn kepada Pakatan Rakyat.

Lebih enam orang petugas Dewan Pemuda PAS dipukul dan ada yang ditetak dangan parang oleh sekumpulan lelaki yang memakai t-shirt berlambang dacing ketika sedang bertugas di beberapa tempat termasuk di markas induk DPP di Bagan Pinang.

Sementara itu, Pengurus jentera kempen HalWa Negeri Sembilan, Rosenadiah Zainuddin ketika dihubungi petang ini menceritakan, beberapa petugas muslimat menghadapi gangguan sihir sepanjang berkempen termasuk beliau sendiri.

Beliau memberitahu, pada mulanya mereka menganggap sakit-sakit badan yang dialami disebabkan keletihan akibat aktiviti yang terlalu penuh sepanjang hari. Namun, ianya berlarutan selam beberapa hari dan seorang ustazah yang arif mengenai gangguan sihir memberitahu mereka terkena gangguan itu.

"Saya sendiri pada awal kempen, mengalami lemah anggota badan dan lupa ingatan. Kadang-kadang samapi tidak tahu apa yang sedang dilakukan."cerita beliau.

Namun petugas muslimat dapat mengatasi masalah itu dengan melakukan solat hajat dan minum air penawar yang diberikan ustaz dan ustazah yang mengamalkan perubatan Islam dalam hal-hal seperti ini.

Tiada ulasan: