"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Najib akan tubuhkan parti Ang Pau ganti MCA? / UBN Najib Altantuya

Harakahdaily
KUALA LUMPUR, 10 Okt: Perwakilan MCA tidak percaya kepada Presidennya, Datuk Seri Ong Tee Kiat? Mereka juga tidak bersetuju timbalannya Datuk Seri Dr Chua Soi Lek memegang balik jawatannya.

Kemanakah MCA akan pergi? Apakah Presiden Umno perlu menubuhkan sebuah parti baru untuk menggantikan MCA yang hancur sebagaimana parti Makkal Sakthi ditubuhkan untuk menggantikan MIC?

Seorang pemerhati politik pula mencadangkan, Najib menubuhkan parti baru untuk gantikan MCA dan namanya adalah Ang Pau.

Apakah pandangan ini satu jenaka. Tidak, kerana nama ini sesuai dengan keadaan politik wang dalam Barisan Nasional (BN) pimpinan Najib sekarang.

Para perwakilan MCA hari ini mengundi menyokong usul undi tidak percayai terhadap Presidennya Datuk Seri Ong Tee Keat, manakala Datuk Seri Chua Soi Lek gagal mendapat sokongan perwakilan untuk dilantik semula ke jawatan timbalan presiden.

Seramai 1,155 perwakilan mengundi menyokong usul tidak percaya terhadap Tee Keat, manakala 1,141 satu lagi menolaknya. Terdapat lapan undi rosak, lapor Malaysiakini.

Manakala 1,184 perwakilan mengundi menolak Soi Lek dilantik semula ke jawatan timbalan presiden, manakala 1,110 perwakilan menyokongnya. Terdapat 10 undi rosak.

ImageBagi usul kedua, 1,204 perwakilan mengundi menolak pemecatan/penggantungan keahlian Soi Lek, manakala 1,095 menyokongnya. Terdapat 5 undi rosak.

Pengumuman tersebut dibuat oleh Pengerusi mesyuarat agung luar biasa (EGM) MCA, Datuk Yip Phooi Hong.

Presiden MCA yang tidak dipercayai ahlinya, Ong Tee Kiat ketika mengulas keputusan ini berkata, beliau akan bermesyuarat dengan Majlis Presidennya sebelum membuat apa-apa keputusan.

"Dari hari pertama kita mahu menyelesaikan krisis parti melalui EGM, inilah dia dan kami menerima keputusannya," kata Tee Kiat dalam sidang medianya mengulas keputusan Mesyuarat Agung Luar Biasa (EGM) MCA hari ini.

Sebelum EGM bermula, pengerusi mesyuarat agung luar biasa itu, Datuk Yip Phooi Hong, mengumumkan bahawa dua daripada tiga usul telah ditarik balik.

Dua usul tersebut ialah usul membatalkan sebarang pelantikan termasuk timbalan presiden yang dibuat sebelum EGM dan tidak dikenakan tindakan disiplin terhadap penuntut EGM itu.

Yip berkata, dua usul tersebut diketepikan kerana ia tidak lagi menjadi isu.

Tiada ulasan: