"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Paksa tentera, BN hina institusi Diraja / UBN Najib Altantuya

Harakahdaily
TELUK KEMANG, 8 Okt: PAS menyifatkan tindakan Umno BN mempengaruhi tentera secara paksa melalui disiplin ketenteraan sebagai mencabul hak demokrasi Angkatan Tentera Diraja Malaysia.

Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar berkata, selain tidak menghormati hak mereka, tindakan parti memerintah itu juga telah menghina nama baik 'Di Raja' itu sendiri.

"Saya lihat macam-macam berlaku pada pengundi pos, berilah tentera kebebasan sepeti yang diperuntukkan perlembagaan.

"Tindakan BN paksa tentera undi mereka adalah satu pencabulan hak tentera dan menghina institusi Diraja itu sendiri."

Namun lebih malang katanya apabila tentera dipaksa untuk mengundi Tan Sri Isa Samad, yang jelas terlibat dengan rasuah.

Tindakan itu ujarnya sekali lagi cubaan Umno BN memperbodohkan anggota tentera sedangkan mereka tahu untuk membuat pilihan baik dan buruk.

"Paling malang tentera di paksa undi calon rasuah," katanya.

Isu pengundian pos kembali menjadi tumpuan menjelang pilihan raya kecil Bagan Pinang yang dijadualkan 11 Oktober ini.

Beberapa pendedahan pengakuan oleh bekas tentera sendiri turut dibongkar menjelang PRK kali ini.

Rata rata berpendapat, Pakatan Rakyat mampu memenangi PRK kali ini jika sebahagian besar pengundi pos bersama calon mereka.

Berdasarkan daftar pemilih setakat 4 September lalu, daripada sejumlah 13,664 orang yang layak mengundi pada pilihan raya kecil DUN Bagan Pinang, seramai 4,604 merupakan pengundi pos.

Tiada ulasan: