"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

PAS yakin tentera bersama rakyat / UBN Najib Altantuya

Abdul Aziz Mustafa
BAGAN PINANG, 4 Okt: Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub yakin aanggota tentera yang akan mengundi dalam pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Bagan Pinang akan bersama-sama rakyat untuk mempertahankan negara ini dari serangan politik wang.

"Rakyat semakin berubah dan semakin berani menentang cengkaman kuasa mereka yang berkeras dengan rasuah dan politik wang.

"PAS yakin, anggota-anggota tentera pasti akan bersama-sama rakyat mempertahankan negara kita dari serangan rasuah dan politik wang," kata beliau yang juga pengarah pilihan raya PAS bagi pilihan raya kecil tersebut.

Menurut Salahuddin, pilihan raya kecil Bagan Pinang adalah peluang kepada anggota-anggota tentera untuk menyatakan bahawa mereka tidak lagi boleh menerima wabak rasuah yang boleh mengancam nyawa mereka.

"Menentang rasuah adalah soal mempertahankan nyawa bagi angkatan tentera.

"Rasuah boleh mengakibatkan pembelian peralatan pertahanan yang mengancam nyawa seperti membeli kereta kebal yang disesuaikan harganya dengan kepentingan perasuah dan kemudiannya dipasang senjata berat sehingga tidak boleh digunakan untuk tujuan pertahanan.

"Perkara sedemikian, jika benar berlaku seperti yang dilaporkan sebelum ini, membuktikan bahawa rasuah akhirnya mengancam nyawa anggota-anggota tentera," kata beliau.

Menurut Ahli Parlimen Kubang Kerian itu, belanjawan untuk pertahanan adalah antara yang tertinggi setiap kali belanjawan negara dibentangkan.

"Kita tidak menentang peruntukan yang tinggi itu kerana PAS amat menekankan supaya angkatan tentera kita mempunyai peralatan pertahanan yang terbaik dan canggih.

"Yang kita persoalkan ialah kenapakah kita terus mendengar annggota-anggota tentera menjadi korban kepada alat pertahahanan yang bermutu rendah atau terlalu tua usianya seperti kes helikopter Nuri dahulu yang digelar keranda terbang," kata beliau.

Salahuddin menggesa anggota-anggota tentera membuktikan kepada dunia bahawa mereka bukan kuda tunggangan untuk kepentingan kuasa pihak yang rakus dengan rasuah dan politik wang.

"Selama ini kita dengar Barisan Nasional (BN) begitu yakin akan menang mudah jika terdapat undi pos dari anggota-anggota tentera sehingga (Perdana Menteri, Datuk Seri) Najib (Tun Razak) mendapat majoriti majoriti 22,922 undi di Pekan dalam pilihan raya 2004, antaranya setelah Kem Tentera Batu 10 Kuantan dimasukkan ke dalam kawasan Parlimen Pekan sedangkan dalam pilihan raya 1999, beliau menang dengan majoriti hanya 241 undi sahaja.

"Mengapa perkara itu berlaku? Saya dukacita dengan kata-kata yang mendakwa bahawa di mana ada undi pos, di situ pemimpin BN selamat.

"Saya tidak mahu anggota tentera kita dituduh bersubahat dengan para pemimpin BN sedangkan ramai dari mereka yang mengadu tidak pernah diberi peluang mengundi sedangkan kertas undi untuk mereka telah diundi oleh entah siapa," katanya.

Sebab itulah, tegas beliau, anggota-anggota tentera mesti mengambil peluang dari pilihan raya Bagan Pinang ini untuk mempertahankan maruah dan nama baik mereka.

Ditanya mengenai kehebohan yang tersebar luas yang mendakwa bahawa taktik "pujuk dan ugut" akan digunakan untuk memastikan tentera mengundi BN, Salahuddin yakin anggota-anggota tentera tidak boleh diperbodohkan sebegitu rupa.

"Saya yakin mereka akan bangkit mempertahankan habis-habisan maruah mereka yang diserang oleh taktik jahat sedemikian rupa dan bersama-sama kebangkitan rakyat yang memerangi rasuah dan politik wang," tegas beliau.

Berdasarkan daftar pemilih setakat 4 September lalu, daripada sejumlah 13,664 orang yang layak mengundi di Bagan Pinang, seramai 4,604 merupakan pengundi pos.

Mereka adalah dari Pusasda Kem Si Rusa, 2 KAD Kem Sunggala, IJED Kem Kg Sawah, IPDA Port Dickson, 1 Kompeni KPD Kem Si Rusa, 1 WKSP Bgd Kem Sg Sawah, Sekolah Pertukangan Perintis dan Institut Latihan dan Kefahaman Islam Angkatan Tentera Malaysia (ILMI) Port Dickson.

Tiada ulasan: