"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Menolak Umno parti korup yang penuh dengan kurap / UBN Najib Altantuya

Mohd Rashidi Hassan

MATLAMAT Umno menamakan Mohd Isa Abdul Samad sebagai calon Barisan Nasional, bagi kerusi Dewan Undangan Negeri Bagan Pinang adalah untuk menang dan mengekalkan kerusi tersebut, milik BN.

Alasan yang diberikan mudah. Soal Isa pengamal rasuah dan pernah dihukum tidak penting. Yang penting Isa popular. Atas populariti itulah, beliau kononnya mahu mencapai kemenangan dengan majoriti yang lebih besar.

Sebenarnya tanpa Isa pun, BN boleh menang. Menang kerana undi Pos melebihi 5000. Memang menjadi tradisi, BN kalah undi rakyat, tetapi menang kerana undi Pos. Selagi mekanisme undi Pos tidak telus, selama itulah ia akan menjadi alat memenangkan BN.

Masalah yang besar di sini bukan hanya undi Pos, tetapi tindakan pucuk pimpinan Umno yang sudah tahu betapa buruknya rasuah dan politik wang, tetapi tetap memilihi Isa sebagai calon.

Jelas, Umno selaku parti utama dalam komponen BN, tidak pernah berubah dan tidak akan berubah sama sekali. Mereka adalah parti bourjois (bangsawan dan hartawan), parti golongan elitis, yang sama sekali tidak akan mendahulukan kepentingan rakyat. Bagi Umno, yang penting adalah kuasa, walaupun dengan menggunakan calon korup dan perasuah.

Menyusuri kerjaya politik Isa, beliau mula bertanding pada tahun 1978 dengan memenangi kerusi Dewan Undangan Negeri kawasan Linggi.

Kemudian dilantik menjadi Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan (Exco) Negeri Sembilan sehingga PRU 1982. Selepas itu beliau dilantik menjadi Menteri Besar sehingga tahun 2004.

Tahun 1993, Isa bertanding merebut jawatan Ketua Pemuda Umno, tetapi beliau tewas kepada Rahim Thamby Chik.

Dalam Perhimpunan Agung Umno tahun 2000, Isa bertanding merebut jawatan Naib Presiden Umno tetapi tewas.

Pada PRU 2004, Isa bertanding di kawasan Parlimen Jempol. Beliau kemudiannya dilantik menjadi Menteri Wilayah Persekutuan sehingga 2005.

Isa memenangi jawatan Naib Presiden Umno bagi penggal 2004-2007 dengan memperoleh 1,507 undi iaitu tertinggi mengatasi Ketua Menteri Melaka, Mohd Ali Rustam (1,329 undi) dan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri ketika itu, Muhyiddin Yassin (1,234 undi).

Bagaimanapun Lembaga Disiplin Umno menggantung keahliannya selama tiga tahun (24 Jun 2005 hingga 23 Jun 2008) kerana didapati bersalah terbabit dalam amalan politik wang dalam Perhimpunan Agung Umno 2004.

Lembaga Disiplin Umno mendapati Isa bersalah terhadap lima daripada sembilan pertuduhan politik wang.

Akibatnya beliau digantung enam tahun, dilucut dan digantung semua jawatan dalam parti, termasuk sebagai ketua Umno bahagian.

Pada 6 Julai 2005 , Majlis Tertinggi (MT) Umno menolak rayuan Isa Samad tapi mengurangkan hukuman penggantungan dari enam tahun kepada tiga tahun sahaja.

Berikutan daripada digantung keahlian, Isa meletakkan jawatan sebagai Menteri Wilayah Persekutuan pada 17 Oktober 2005.

Kes Isa Samad ini dipercayai berkait dengan kenyataan oleh bekas Menteri Undang-Undang Rais Yatim, mengenai 18 kes berprofil tinggi yang akan ditahan untuk disiasat oleh Badan Pencegah Rasuah (sekarang SPRM).

Walaupun kes rasuah yang membabitkan pemimpin tertinggi Umno, Isa dan terkini Ali Rustam dilarang bertanding dan Khairy Jamaluddin Abu Bakar diberi amaran, begitu menimbun dan banyak dalam Umno, tetapi tiada satupun diambil tindakan oleh kerajaan.

Apabila Umno memilih Isa sebagai calon di Bagan Pinang dan mengekalkan perasuah untuk terus menjawat jawatan tertinggi dalam kerajaan, bermakna rasuah dihalalkan dalam Umno. Wah seronoknya jadi Isa Samad, Ali Rustam dan Khairy Jamaluddin!

Dalam erti kata lain, rasuah menjadi halal kerana mereka yang terbabit adalah pemimpin Umno. Tindakan ini hanyalah memberi persepsi buruk kepada rakyat bahawa Umno adalah sebuah parti syurga untuk para perasuah.

Rasuah dari segi bahasa didefinisikan sebagai suatu amalan busuk, rosak, menyogok secara tidak wajar dan tidak sah menurut undang-undang. Mengkaya diri atau memperkaya kerabatnya (keluarga dan sahabat handai), dengan menyalahgunakan kuasa dan kepercayaan awam yang diberi kepada mereka.

Dari sudut undang-undang, perbuatan rasuah mencakupi, melanggar undang-undang yang dikuatkuasakan, penyalahgunaan harta negara, merugikan negara serta memperkaya diri sendiri dan kerabat.

Dalam skop yang luas, rasuah "politik" bermaksud penyalahgunaan jawatan awam untuk kepentingan peribadi. Rasuah yang paling ringan dilakukan dalam bentuk penggunaan pengaruh dan sokongan untuk memberi dan menerima pertolongan, hingga kepada rasuah yang sudah dianggap satu prosedur rasmi.

Kemuncak segala rasuah ialah satu keadaan yang digelar kleptokrasi, yang erti harfiahnya, pemerintahan negara oleh para pencuri yang berpura-pura bertindak jujur, walaupun sebenarnya tidak.

Dalam konteks Malaysia hari ini, dengan menjadi Umno, sama ada dengan memegang jawatan dalam kerajaan seperti Menteri, Menteri Besar dan sebagainya, seolah-olahnya semua kerja-kerja rasuah, merompak wang rakyat dengan mengaut hasil mahsul negeri dan negara menjadi halal.

Patutlah mereka pakat beramai-ramai masuk Umno, boleh mereka agih-agihkan tanah, projek, tender, ambil komisyen untuk mengkayakan diri dan kroni.

Selepas itu gunakanlah wang hasil tersebut untuk merasuah ahli-ahli Umno untuk menyokong mereka bertanding merebut jawatan dalam parti, seterusnya dilantik memegang jawatan dalam kerajaan.

Mereka tidak perlu bimbang kerana rasuah adalah halal dalam Umno, mereka tidak akan berdosa. Jika diambil tindakanpun, hanyalah sementara, untuk mengelabui mata rakyat.

Maka, pada setiap pilihan raya, wang itu jugalah yang akan digunakan untuk merasuah rakyat mengundi mereka. Hakikatnya rakyat diperbodohkan dan suruh berterima kasih kepada Umno-BN yang 'menolong mereka', walaupun sebenarnya mereka adalah perasuah dan penyeleweng wang rakyat!

Oleh itu, rakyat tidak seharusnya percaya lagi terhadap Umno-BN. Semua janji-janji reform untuk menghapuskan rasuah dalam negara dan dalam Umno, sejak zaman Abdullah Ahmad Badawi dan Mohd Najib Tun Razak adalah palsu belaka.

Marilah sama-sama kita hentikan kepalsuan ini dengan mengundi calon Pakatan Rakyat, menolak Isa Samad di Bagan Pinang dan seterusnya mengkuburkan Umno-BN, sekali dengan para perasuah di dalamnya pada PRU ke 13 nanti.

Tiada ulasan: