"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Polis nafi halang calon serah borang

Ketua Polis Selangor Datuk Khalid Abu Bakar menafi sekeras-kerasnya dakwaan seorang calon J Arunadh - yang gagal borang penamaan calon pagi tadi – bahawa polis tidak membenarkannya masuk ke tempat penamaan calon pagi tadi.

"Saya berada di situ, calon yang bertanding itu maklumkan kepada kita, dan kita segera bagi dia masuk. Itu dakwaan yang tidak benar,” katanya.

Menurut Khalid, calon tersebut sampai di kawasan tempat pencalonan calon pada jam 8.55 pagi dan beliau menunjukkan borangnya dan pihaknya mengarahkannya segera masuk.

Khalid mengulas dakwaan J Anuradh yang menyatakan polis menghentikannya selama satu jam sehingga beliau gagal untuk menghantar kertas pencalonannya di Dewan Serbaguna Kompleks Sukan Pejabat Daerah Hulu Selangor pagi ini.

Ditanya mengenai Menteri Pembangunan Luar Bandar Datuk Seri Mohd Shafie Apdal dan Presiden MIC Datuk Seri S Samy Vellu yang jatuh tergelincir, Khalid berkata, kejadian itu berlaku ekoran berasak-asak berhampiran rintangan polis.

“Saya dimaklumkan apabila keadaan berasak-asak dekat rintangn polis menyebabkan mereka tergelincir dan terpegang wayar (duri kawat). Ia bukan provokasi.

“Selepas itu saya berjumpa dengan Datuk Shafie, beliau tidak ada komplen apa-apa dan kata tak ada orang tolak,” katanya.

Mengulas lanjut, Khalid berkata setakat ini pihaknya menerima satu laporan polis daripada seorang lelaki berumur 34 tahun yang mendakwa dia dibaling dengan objek keras.

Menurut Khalid, kejadian itu berlaku berhampiran dengan sebuah masjid yang terletak kira-kira 1 atau 2 km daripada pusat penamaan calon.

Menurutnya lagi, walaupun lelaki tersebut tidak menyatakan pihak yang membaling objek keras itu sehingga menyebabkannya luka, tetapi pihaknya akan menyiasat perkara tersebut dalam di bawah Seksyan 324 Kanun Keseksaan.

Mengulas mengenai perjalanan proses penamaan calon pada pagi tadi, Khalid menjelaskan, pada keseluruhannya berjalan dengan lancar walaupun terdapat jerit menjerit dan ejek mengejek daripada penyokong yang hadir.

Beliau mengucapkan terima kasih kepada semua pihak kerana memberi kerjsama sepenuhnya kepada pihak polis.

-malaysiakini-

Tiada ulasan: