"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pilihan Raya Kecil Bakal Presiden MIC ditolak BN

Afrar Yunus

Hulu Selangor mengesahkan bahawa bakal presiden MIC sudah ditolak oleh UMNO dan Barisan Nasional.

Hanya Samy Vellu mahukan G Palanivel. UMNO menolak Palanivel kerana prestasinya menimbulkan kemarahan penduduk di Hulu Selangor yang diwakilinya sejak empat penggal yang lalu.Berkaitan tawaran jawatan sebagai Senator dan dilantik Timbalan Menteri - jika ia benar-benar terjadi, itu adalah gula-gula UMNO memalukan Samy dan MIC.

Lebih-lebih lagi dalam situasi Palanivel, bukan rakyat yang akan memilih dan melantiknya. Ia adalah tawaran yang 'syok'kan Samy, Palanivel dan MIC biarpun Samy menganggap isu Hulu Selangor satu kemenangan.

Tidak salah jika saya menjangka, Palanivel akan menerima nasib yang sama seperti Ong Tee Keat. Presiden MIC yang singkat usianya.

Cuma bezanya, lambat dan cepat keputusan dari ahli-ahli MIC dalam hal ini.

Ahli-ahli MCA ramai yang 'berpolitik cara jantan' berbanding dengan kebanyakkan ahli-ahli MIC.

Diharap selepas Samy menjadi mendiang politik MIC, dasar parti itu akan lebih demokratik.

Tanda-tanda ke arah itu sudah ditunjukkan Muhyiddin dalam isu Hulu Selangor. Samada Samy faham atau buat-buat tak faham, itu soal lain.

Tiada ulasan: