"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

10,000 Iring Calon Pakatan Rakyat

gambar dari harakahdaily

Kira-kira 10,000 penyokong Pakatan Rakyat berarak pagi ini mengiringi calon Zaid Ibrahim ke Dewan Merdeka Kuala Kubu Bharu, yang menjadi lokasi penamaan calon Pilihanraya Kecil P94 Hulu Selangor.

Dari seawal jam 7 pagi lagi, penyokong PR mengharungi sekatan polis dan berkumpul di perhentian bas berhampiran pasar KKB.

Suasana pagi di KKB hari ini dipenuhi gelak-tawa dan kata-kata semangat dari pemimpin Pakatan Rakyat yang hadir.

Penyokong dari kedua-dua belah gagasan politik membanjiri pekan ini sementara pilihanraya kecil pertama Selangor ini berjalan.

Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, Presiden Pas Abdul Hadi AWang, Timbalan Presiden Pas Nasharuddin Isa, Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat Azmin Ali, Ahli Parlimen Nizar Jamaluddin, Ahli Parlimen N Gobalakrishnan, Adun Nik Nazmi Nik Ahmad dan Adun Teresa Kok antara yang berkumpul di lokasi.

Sekitar jam 8.15 pagi, Laungan takbir dan iringan doa menandakan bermulanya calon dan 10,000 orang mengorak langkah ke pusat penamaan calon.

Jejak langkah calon Pakatan Rakyat dibayangi helikopter polis yang mengekori di angkasaraya.

Sementara itu di Pusat Penamaan Calon, polis dilihat diletakkan dalam keadaan berjaga-jaga. Pihak berkuasa meletakkan anggota berbabir sepanjang jalan menuju ke pintu masuk dan dua lapisan sekatan diadakan bagi menyaring kehadiran orang-ramai.

Kira-kira 1,000 anggota dipanggil bertugas bagi memastikan penamaan berlangsung tanpa gangguan. Sistem jalan sehala diperkenalkan di beberapa batang jalan pekan bagi melicinkan lalulintas dan mengasingkan penyokong PR dan BN.

Pegawai Suruhanjaya Pilihan Raya melaporkan diri kira-kira jam 8.35 pagi. Stesyen RTM menayangkan prosiding penamaan calon secara langsung, manakala wartawan cetak dan jurukamera dilihat berada di merata-rata kawasan mencari sudut pemberitaan terbaik.

Calon BN P Kamalanathan tiba di pusat penamaan calon sekitar jam 8.38 pagi.
-tvselangor-

Tiada ulasan: