"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Aku sokong Dr Hatta cadang naikkan harga lantai rokok

Cenangau
Dr Hatta Ramli mencadangkan supaya harga lantai sebatang rokok dinaikkan lagi pasai pada pendapat dia harga yang ada la ni masih mampu dibeli oleh pelajar sekolah.

“Pada pandangan saya, harga lantai sebatang rokok (sekarang) ini masih harga termampu (bagi) pelajar-pelajar sekolah beli.”
Apakah kerajaan bersedia naikkan harga lantai yang sedia ada,” soal beliau dalam sesi soalan tambahan pagi tadi. (Harakahdaily)

Menteri Kesihatan kata kementerian akan mengharamkan penjualan rokok yang sekotak 14 batang. Cuma rokok sekotak 20 batang saja yang akan dibenarkan. Kerajaan kata dia, akan luaskan lagi zon larangan merokok dengan harapan rakyat lebih payah terjebak dalam budaya yang tidak sihat itu.

Sebelum ni kerajaan dah pun haramkan penjualan "rokok bukak" yang dijual secara batang. Sebelum ni kerajaan jugak dah haramkan penjualan rokok kotak 7 batang.

Apa pun, aku langsung tak yakin pengharaman penjualan rokok sekotak yang mengandungi 14 batang boleh bagi kesan besar. Kalau takat kesan kecik jangka pendek boleh laa.

Mungkin ada jugak la yang memulakan azam baru nak berenti hisap rokokdengan peraturan baru ni, tapi macam biasa la, sikit sangat yang boleh berjaya.

BTW, bagi yang akan mulakan azam baru untuk berhenti merokok, aku nak ucapkan selamat berjaya.

Tiada ulasan: