"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Terjemahan B. Melayu yang teruk dalam FB Najib bukti PPSMI perlu dimansuhkan segera

Herman Samsudin

Membaca info FB Presiden Umno yang juga Perdana Menteri, Najib Razak sudah cukup untuk memberitahu kita bahawa dasar PPSMI yang diperkenalkan Kerajaan sebelum ini wajar dimansuhkan serta merta. Saya tidak pasti sama ada Najib yang buat terjemahan itu atau tidak.

Dalam senarai Interest beliau, Eating at Lafite and Shookditerjemahkan dengan ‘bermakan di Lafite dan Shook’. ManakalaJungle Trekking diterjemahkan sebagai ‘Membelantara Hutan’. Apakah perkataan ‘bermakan’ dan ‘membelantara’ adalah kata kerja baru dalam kamus Dewan Bahasa dan Pustaka.

PM kena upah guru ajar Bahasa Melayu nampaknya….

http://syukran.wordpress.com/

Tiada ulasan: