"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

'Najib kurang yakin', tiada pilihan raya awal

Di sebalik ura-ura pilihan raya umum mengejut dijangka diadakan seawal Mac atau Julai tahun ini, sesetengah pihak berpendapat pengerusi BN, Datuk Seri Najib Abdul Razak belum bersedia membuat keputusan berkenaan.

NONESabtu lalu, dalam pertemuan 'satu dengan satu' - semua 105 ahli parlimen BN dengan Najib - ura-ura itu semakin terhakis dan ramai yang kini berpendapat pilihan raya umum akan diadakan lewat tahun ini ataupun mungkin juga tahun depan.

Pemimpin Pakatan Rakyat pula berpendapat Najib belum ada keyakinan, BN mampu menang besar, manakala seorang ahli parlimen BN berkata sessi taklimat tertutup itu bagi meninjau peluang gabungan itu.

MP dari semenanjung itu mengesahkan bahawa Najib prihatin dengan janji-janji yang belum dilaksanakan di setiap kerusi pilihan raya.

NONE"Saya fikir sekarang bukan masa yang sesuai. Kenapa harus tergesa-gesa adakan pilihan raya umum? Pilihan raya hanya diadakan apabila pemimpin menghadapi masalah dalam partinya atau kedudukannya tidak lagi selamat, ini ternyata bukan keadaan kita sekarang,” kata MP yang tidak mahu identitinya didedahkan.

"Pengundi memilih kita untuk lima tahun (dan sekarang ini adalah pertenggahan penggal). Kita masih mempunyai banyak program untuk dilaksanakan (mengikut program Transformasi Ekonomi yang dilancarkan tahun lalu).

NONE"Sebagai parti pemerintah, kita tidak perlu tergesa-gesa. Kita sepatutnya mempunyai 70 hingga 80 peratus keyakinan - malah 60 peratus juga tidak selamat.”

Najib sendiri enggan mengulas bila tarikh pilihan raya umum. Beliau sebelum ini dilaporkan berkata BN masih mempunyai banyak masa dan akan berjumpa dengan semua ADUN dan pemimpin akar umbinya bagi mendapatkan maklumat tambahan.

MP PBB bagi kerusi Santubong, Datuk Wan Junaidi Jaafar (bawah, kanan), yang merupakan kumpulan pertama berjumpa dengan Najib berkata perdana menteri tidak memberi sebarang bayangan mengenai tarikh pilihan raya pada pertemuan itu.

deputy speaker wan junaidi parliament pc 240609"Mesyuarat BN itu adalah mengenai rancangan transformasi seperti NKRA dan NKEA. Kemungkin besar pilihan raya tidak akan diadakan tahun ini. Jika pilihan raya (akan diadakan tidak lama lagi), beliau sudah tentu akan beritahu kami.”

Ahli parlimen BN lain yang dihubungi berkata mereka berharap pilihan raya akan hanya diadakan selepas rancangan transformasi menghasilkan keputusan dan berjaya meningkatkan taraf kehidupan rakyat.

Bagi MP Kota Belud, Datuk Abdul Rahman Dahlan adalah sesuatu yang luar biasa bagi mengadakan pilihan raya umum sekarang sedangkan penggal mereka yang dipilih itu akan hanya berakhir pada 2013.

"Saya tidak fikir (pilihan raya umum akan diadakan pada) Mac. Tiada keperluan mendesak, meskipun ada perkembangan positif seperti kucar-kacir di pihak pembangkang.”
-malaysiakini-

Tiada ulasan: