"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Khairy Jamaluddin takut menyertai Forum 100 Hari Pakatan

Hazayani Zakaria
KUALA LUMPUR, 18 Jan: Pemuda PAS menyifatkan keengganan Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin menyertai forum terbuka mengenai janji 100 Hari Pakatan Rakyat sebagai menolak peluang yang disediakan.

Ketua Penerangan Pemuda PAS Pusat, Suhaizan Kaiat berkata, sememangnya forum tersebut dianjurkan untuk mendapatkan pandangan semua pihak mengenai program 100 hari Pakatan Rakyat, tanpa mengira parti politik.

"Pemuda PAS anjur forum terbuka ini untuk dapatkan pandangan semua pihak. Ini adalah satu bukti kesungguhan kita untuk mendapatkan pandangan terbaik mengenai program 100 hari Pakatan Rakyat.

"Nampaknya pemuda Umno tidak menggunakan peluang yang ada untuk menyuarakan pandangan dan hujah mereka," katanya ketika dihubungi Harakahdaily hari ini.

Pemuda PAS sebelum ini mempelawa Khairy untuk menyertai mereka dalam forum terbuka apabila melihat kesungguhan Khairy menyahut debat yang dilontar Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

"Seperti yang kita katakan sebelum ini, Khairy lebih sesuai menyertai forum yang kita anjurkan dan kita memang menyediakan tempat untuk beliau," katanya.

Namun sehingga hari ini, belum ada sebarang maklum balas daripada Khairy samaada menerima atau menolak pelawaan tersebut.

"Kita tidak dapat sebarang maklum balas daripada beliau mahupun wakil pemuda Umno yang lain untuk sertai kita.

Namun katanya, pemuda masih membuka peluang kepada Khairy atau mana-mana pemuda Umno jika ingin menyertai mereka malam ini.

Tambahnya, keengganan pemuda Umno menerima pelawaan mereka menggambarkan mereka hanya pandai mengkritik dari jauh, namun tidak berani apabila diajak berdebat secara terbuka.

"Sepatutnya bila kita anjurkan debat ilmiah begini, ini peluang terbuka untuk semua pihak mengutarakan pandangan, cadangan dan kritikan mengenai sesuatu isu.

"Tapi kalau pemuda Umno sudah tidak peduli dengan pandangan semua pihak, susahlah kita nak dapatkan pandangan terbaik," katanya.

Forum terbuka di Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur-Selangor (KLSCAH) malam ini akan menampilkan AJK PAS Pusat, Dr. Dzulkefly Ahmad, Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli dan Setiausaha Publisiti DAP,Tony Pua.

Tiada ulasan: