"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Asyik mengata dan fitnah orang, kerja tak buat sampai pelabur ancam tarik diri

Pelabur Bandaraya Getah Kedah ancam tarik diri

MOHD. RAFIE AZIMI

PADANG TERAP: Kegagalan kerajaan negeri memberi jaminan tarikh kemasukan bekalan elektrik di Bandaraya Getah Kedah (KRC) hampir menyebabkan salah satu daripada dua pelabur di situ menarik diri sekiranya masalah itu gagal diselesaikan segera.

Pengerusi Barisan Nasional (BN) Kedah, Datuk Seri Mahdzir Khalid berkata, sehingga kini tiada penjadualan atau jaminan kerajaan negeri untuk menyelesaikan masalah itu dalam tempoh terdekat memandangkan isu pengambilan tanah untuk pemasangan tiang elektrik juga difahamkan masih belum selesai.

Menurutnya, bekalan di situ perlu dihubungkan dari Tanjung Pauh, Jitra sejauh 42 kilometer kerana kawasan industri tersebut memerlukan penggunaan elektrik yang banyak.

“Sekarang ini sudah masuk tahun keenam tetapi elektrik tak boleh sampai lagi ke KRC. Mengapa elektrik tak boleh sampai? Kerana Menteri Besar tak ambil peduli sedangkan pembangunan di situ penting sebab boleh membuka ribuan peluang pekerjaan.  

“Kalau Menteri Besar ambil peduli, hang panggilah pejabat tanah, Jabatan Kerja Raya dan pihak terlibat untuk tanya bila nak siap? Tetapi Menteri Besar tidak buat kerja itu sebaliknya asyik mengata dan fitnah orang.

“Minggu lepas salah satu pelabur datang jumpa saya dan memaklumkan kalau Februari tahun depan elektrik tak dibekalkan, mereka terpaksa tarik diri. Saya kata sabar sekejap dan tunggu hingga 12 Ogos ini untuk kita tukar kerajaan dan laksanakan projek tersebut,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Pelancaran Gerak Kerja Pilihan Raya Kedah Dewan Undangan Negeri (DUN) Pedu dan Kuala Nerang di Dataran Lembaga Kemajuan Wilayah Kedah (KEDA), di sini, hari ini.

Dalam sidang akhbar selepas itu, Mahdzir yang juga calon BN bagi DUN Pedu berkata, ketidakpastian berhubung perkara melibatkan kemudahan asas seperti itu sudah tentu merisaukan pelabur ketika mereka juga sentiasa diundang untuk melabur di tempat-tempat lain.

“Kalau kerajaan negeri keluar kenyataan boleh masuk elektrik pada September atau Oktober dan sudah ada keputusan untuk pengambilan tanah, maka mudahlah. Menteri Besar boleh panggil pihak berkaitan untuk kepastian. Tetapi kalau tak dimulakan, maka perkembangannya jadi lambatlah. Pelabur tak boleh tunggu kerana itu akan membuatkan mereka rugi,” katanya.  –UTUSAN

Tiada ulasan: