"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Nik Abduh dan Annuar Musa tidak ada dalam senarai calon PN Kelantan

N Faizal Ghazali

Nama anak kepada bekas menteri besar Kelantan, Nik Mohammad Abduh Nik Abdul Aziz, terus 'ghaib' daripada senarai calon pilihan PAS bagi menghadapi pilihan raya negeri (PRN) Kelantan.

Malaysiakini sebelum ini memetik beberapa sumber melaporkan bekas ketua Pemuda PAS Pusat itu berkemungkinan akan dicalonkan di kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Chempaka.

Dalam majlis pengumuman calon PN Kelantan di pekarangan Stadium Sultan Muhammad IV di Kota Bharu malam ini, penyandang DUN tersebut, Fathan Mahmood, juga tidak dicalonkan semula.

Senarai nama calon itu diumumkan Timbalan Mursyidul Am PAS Ahmad Yakob.

Sebaliknya PAS menggantikann Fathan dengan muka baru yang juga seorang peguam, Nik Baharum Nik Abdullah.

Sementara itu bekas Ahli Parlimen Ketereh Annuar Musa yang sebelum ini menyertai PAS turut tidak dicalonkan.

Bekas menteri Umno itu sebelum ini disebut-sebut antara individu berpengaruh yang mungkin menjadi pertaruhan PN di Kelantan.

Dia sebelum ini memberi gambaran bahawa dia tidak tergesa-gesa mahu menjadi calon PAS untuk bertanding PRN selepas meyertai parti itu awal Jun lalu.

Annuar - yang lima kali menjadi ahli parlimen sejak 1986 - berkata dia menyertai PAS untuk mengejar matlamatnya melindungi Islam dan Melayu, dan bukannya jawatan awam.

"Saya tidak bertanding pun tidak mengapa, asalkan Umno tak menang.

"Jika diberikan mandat untuk bertanding, saya perlu berbincang dengan pucuk pimpinan PAS bagi mengetahui untuk tujuan apa diamanahkan berbuat demikian.

"Kalau tidak, boleh sahaja bagi peluang kepada anak-anak muda atau calon dalam kalangan ahli PAS yang sudah lama dengan parti ini. Lagipun, saya masih baru dalam PAS," katanya seperti dilaporkan baru-baru ini.

Tiada ulasan: