"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

KJ: Tak mustahil PN menang di Selangor

FMT Reporters 

PETALING JAYA: Bergantung pada tahap peratusan keluar mengundi, Khairy Jamaluddin berkata, tidak mustahil Perikatan Nasional (PN) memperoleh kemenangan di Selangor.

Khairy berkata, terdapat tiga kemungkinan keputusan PRN Selangor.

Kemungkinan pertama, gabungan Pakatan Harapan (PH) dan Barisan Nasional (BN) kekal memegang Selangor apabila peratusan keluar mengundi tinggi, iaitu 81%.

“PH-BN akan memperoleh 52% undi Melayu, andaian realistik berdasarkan yang diperoleh PH pada PRU,” katanya dalam ulasan ISEAS Perspective.

Dalam senario “biasa”, dengan peratusan keluar mengundi bagi bukan Melayu pada 55% dan Melayu 81%, Khairy berkata, PH-BN akan kekal.

Bagaimanapun, dalam senario di mana PN menawan Selangor, Khairy berkata, bahagian undi PH-BN dalam kalangan orang Melayu akan menurun 32%, walaupun dengan peratusan keluar mengundi yang tinggi sebanyak 81%.

Ini melibatkan peralihan sederhana dalam sokongan orang Melayu sebanyak 5%, katanya.

“Sudah tentu ia banyak bergantung kepada kempen untuk melihat sama ada golongan bukan Melayu boleh diyakinkan untuk hadir dalam jumlah yang besar, dan jika orang Melayu terus memberikan sokongan padu kepada Perdana Menteri Anwar Ibrahim dan gabungannya, seperti yang diharapkan,” tambah Khairy.

Khairy juga berkata, keputusan buruk bagi BN akan mendorong Umno mempertimbangkan perubahan kepimpinan dan strategi kerana ia akan mengukuhkan mesej pengundi bahawa parti itu kekal “tidak boleh menang”.

“Namun, penyatuan parti oleh Zahid (Hamidi) melalui ‘pembersihan’ yang dilaksanakan awal tahun ini, pemberian ganjaran kepada penyokong setia menerusi pelbagai pelantikan menunjukkan bahawa Umno mungkin tidak akan mengendahkan sebarang keputusan yang mungkin suram dan berlagak seperti semuanya baik-baik sahaja,” katanya.

Bekas Ahli Parlimen Rembau itu menambah, Anwar juga akan terpaksa menilai semula kerjasamanya dengan Umno jika parti itu menunjukkan prestasi buruk pada PRN.

“Adakah beliau mahu komited terhadap pakatan pilihan raya pada masa akan datang dengan dengan Umno dan BN?

“Atau adakah beliau akan menganggap mereka sebagai rakan kongsi sementara untuk memastikan kerajaan perpaduannya kekal sehingga akhir penggal Parlimen ini?”

Tiada ulasan: