"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Persada bantah ‘Beyonce: I Am..’, minta Jamil Khir bertindak tegas / UBN Najib Altantuya

Dalam penganjuran konsert penyanyi antarabangsa Beyonce KnBeyonce_Jay-zowles 25hb ini di Kuala Lumpur, semakin banyak pihak yang mem berikan kritikan dan bantahan kepada kedatangan artis berkenaan ke Malaysia.

Penyanyi yang tampil dengan album ketiganya ‘I Am…Sasha Fierce’ pernah tersenarai dalam carta wanita paling seksi dunia dan dikritik hebat oleh beberapa NGO dan parti politik di Malaysia kerana didakwa “tidak menepati budaya dan kesopanan orang Timur”.

Dalam pada itu, Persatuan Mahasiswa Darul Aman dalam suatu kenyataan kepada media menyatakan bantahan terhadap konsert artis berkenaan dengan alasan yang sama.

Abdul azim abdul jamil[1]“Penyanyi yang ditampilkan jelas menampilkan etika sosial yang tidak sihat untuk dijadikan contoh kepada rakyat Malaysia. Pemakaian yang ditampilkan oleh penyanyi tersebut menjolok mata dan tidak sesuai untuk dijadikan tontonan kepada rakyat negara ini. Penyanyi tersebut juga mempunyai rekod-rekod masalah peribadi yang jelas menyimpang dengan budaya rakyat ini,”ujar Abdul Azim Bin Abd Jamil, Exco Perhubungan dan Pengantarabangsaan semasa menjelaskan berkenaan kenyataan tersebut.

Beliau juga yang merupakan mahasiswa Universiti Teknologi Malaya (UTM) mendakwa konsert berkenaan yang pernah di sekat penganjurannya telah diluluskan dan dalam masa yang sama menyalahkan pendirian kerajaan yang memperakui kelulusan permit penganjuran konsert.

“Kami (Persada) tuntut Menteri Jabatan Perdana Menteri yang memegang portfolio Hal Ehwal Islam , Senator Mejar Jeneral (B) Datuk Jamil Khir Baharom agar tegas dan sentiasa memantau perkembangan perkara-perkara seperti ini. Kami juga mahu beliau mengesa kerajaan agar menarik kembali permit yang diberikan kepada pihak penganjur konsert tersebut,” tambah beliau tegas.

Konsert yang bakal diadakan di Stadium Bukit Jalil berkenaan merupakan jelajah dunia dengan tema ‘Beyonce “I Am…..” World Tour Live in Malaysia 2009’. Tiket-tiket konsert berkenaan telah mula dijual bermula awal Oktober kepada peminat.

Terdahulu, Pemuda Parti Islam Se-Malaysia (Pas) melalui Ketuanya, Nasrudin bin Hj. Hassan At-Tantawi mengeluarkan kenyataan bantahan terhadap konsert tersebut.

Dalam pada itu, Persada sebagai NGO anak muda Kedah melalui presidennya, Mohd Syazwan Ahmad memaklumkan bahawa badan tersebut telah diiktiraf oleh kerajaan negeri berkenaan sebagai badan NGO yang berkepentingan dalam menasihati kerajaan negeri dari sudut pandang sisi mahasiswa.

-mahasiswakini-

Tiada ulasan: