"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kerajaan ‘siasat’ kemungkinan 4 negeri guna logo, tema berbeza

FMT Reporters

PETALING JAYA: Fahmi Fadzil menegaskan sambutan Hari Kebangsaan tidak sepatutnya bersifat politik, susulan ada cadangan supaya logo dan tema berbeza di empat negeri ditadbir Perikatan Nasional (PN).

Menteri komunikasi dan digital itu berkata pihaknya akan meminta agensi bertanggungjawab untuk meneliti dan menyiasat perkara berkenaan.

Beliau berharap semua pihak mengetepikan politik kerana PRN telah selesai sambil menegaskan perbezaan di Kelantan, Kedah, Terengganu, dan Perlis hanya mewujudkan jurang serta suasana tidak bersatu padu.

“Sebelum ini kita angkat bendera parti, sekarang ketepikan dan angkat bendera Malaysia.

“Tidak mahu ada sebarang fahaman politik kerana sekarang kita fokus untuk bersatu padu dan membangukan negara,” katanya menurut Berita Harian pada sidang media selepas sebuah program di Putrajaya.

Hari ini, media melaporkan Pemuda Perikatan Nasional (PN) akan mencadangkan supaya kerajaan Perlis, Kedah, Kelantan dan Terengganu ditadbir gabungan itu menggunakan logo dan tema Hari Kebangsaan diperkenalkannya.

Ketuanya Ahmad Fadhli Shaari hari ini memperkenalkan logo berteraskan bunga raya dengan lima kelopak yang menjadi bunga kebangsaan digabungkan elemen warna pada Jalur Gemilang, dengan tema ‘Teguh Muafakat Malaysia Sejahtera’.

Mei lalu, Menteri Komunikasi dan Digital Fahmi Fadzil mengumumkan “Malaysia Madani: Tekad Perpaduan, Penuhi Harapan” sebagai tema Hari Kebangsaan dan Hari Malaysia tahun ini dengan mengangkat Malaysia Madani sebagai logo rasmi.

Fadhli mendakwa rakyat boleh menerima “langkah politik” seperti dicerminkan pada PRN 12 Ogos lalu.

Tiada ulasan: