"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Rasuah RM105,000 keluar surat warga asing, 2 termasuk penguat kuasa direman

FMT Reporters

PETALING JAYA: Dua termasuk anggota penguat kuasa direman empat hari hingga Ahad ini kerana disyaki menerima rasuah berjumlah kira-kira RM105,000 bagi tujuan mendapatkan surat jaminan kemasukan warga asing ke negara ini.

Perintah reman itu dikeluarkan Majistret Nur Faizah Abdul Sani selepas membenarkan permohonan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Selangor di Mahkamah Majistret Shah Alam, lapor Berita Harian.

Dua individu terbabit ditahan semalam di pejabat SPRM Selangor dan Pahang ketika hadir memberi keterangan sekitar 1 tengah hari.

Menurut sumber, wang rasuah itu adalah bagi tujuan mendapatkan surat jaminan kemasukan warga asing ke Malaysia untuk bekerja sebagai pelaut sedangkan mereka bukan bekerja sebagai pelaut.

Katanya, suspek pertama berusia 31 tahun adalah anggota penguat kuasa, manakala suspek kedua berusia 43 tahun adalah pemilik syarikat.

“Kedua-dua individu terbabit dipercayai melakukan kesalahan itu dari September hingga Disember 2022,” katanya.

Sementara itu, Pengarah SPRM Selangor Alias Salim yang dihubungi mengesahkan penahanan dan kes disiasat mengikut Seksyen 17(a) & 17 (b) Akta SPRM 2009.

Tiada ulasan: