"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

KJ: ‘Dr Rakyat’ model PH berdaya saing di Kelantan

Shahrul Shahabudin
Dr Hafidzah Mustakim (tengah, bertudung merah jambu) berbual bersama penduduk di flat kos rendah di kawasan Kota Lama, pada Khamis. (Gambar Facebook)
PETALING JAYA: Bekas ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin berkata Pakatan Harapan harus meletakkan kemenangan mereka di Kota Lama sebagai model gabungan itu lebih berdaya saing di Kelantan.

Beliau berkata, kemenangan PH di kerusi itu disumbangkan sokongan pengundi Cina yang ketara, selain Dr Hafidzah Mustakim yang berkhidmat sebagai doktor perubatan di kawasan itu sejak sekian lama.

“Hafidzah dia adalah doktor yang banyak menyumbang di peringkat masyarakat. Pernah menjadi tokoh wanita Kelantan 2015, beliau ada klinik perubatan ‘Dr Rakyat’.

“Kalau dia boleh menimbulkan kekecewaan (rakyat) di Kelantan, saya rasa dia boleh jadi model PH utk menjadi lebih kompetitif di kubu kuat PN dan PAS,” katanya dalam audio siar Keluar Sekejap.

Kemenangan Hafidzah di Kota Lama adalah kemenangan pertama PH dalam pilihan raya DUN Kelantan.

Hafidzah menang majoriti 206 undi menentang pesaing dari PAS, Zamri Ismail. Kerusi itu dimenangi PAS sejak 1999 melalui Anuar Tan Abdullah.

PAS juga tewas di Galas, di mana Syahbuddin Hashim daripada Barisan Nasional dipilih semula dengan majoriti 3,337 undi. PAS memenangi baki 43 daripada 45 kerusi DUN.

Khairy berkata, PH perlu melatih calon bagi menghadapi pilihan raya umum akan datang daripada penduduk tempatan yang mempunyai profil serupa dengan Hafidzah, iaitu seorang profesional dan telah berkhidmat di Kelantan.

Sementara itu, bekas ketua penerangan Umno, Shahril Hamdan berkata kemenangan Hafidzah adalah satu lagi contoh “sentuhan tempatan” ditawarkan beberapa calon lain seperti Pesuruhjaya PAS Selangor Dr Ahmad Yunus Hairi di DUN Sijangkang dan Adun Air Tawar Rizam Ismail.

Tiada ulasan: