"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Selepas 46 tahun, nahas pesawat berulang di Elmina

FMT Reporters
Keadaan pesawat Japan Airlines Flight 715 yang terhempas di Estet Elmina pada 27 September 1977. (Gambar Twitter)
PETALING JAYA: Nahas pesawat persendirian di Elmina, Shah Alam hari ini mengingatkan ramai kepada tragedi kapal terbang Japan Airlines Flight 715 terhempas berlaku 27 September 1977.

Menurut Berita Harian, kejadian meragut 34 nyawa membabitkan 26 penumpang dan lapan kru itu berlaku di sebuah bukit di Estet Elmina yang ketika itu masih ladang getah.

Pesawat McDonnell Douglas DC-8 itu sepatutnya mendarat di Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah (LTSAAS) di Subang sebelum menuju ke Singapura, landasan sama dituju pesawat persendirian jenis Beechcraft Model 390 yang terhempas berhampiran kawasan perumahan di Elmina hari ini.

Mengikut senarai pendaftaran, penumpang yang berada di pesawat itu dikenali exco Pahang Johari Harun, Khairil Azwan Jamaludin, Shaharul Amir Omar, Mohamad Naim Fawwaz Mohamed Muaidi, Muhammad Taufiq Zaki, dan Idris Abdol Talib @ Ramali.

Kru pesawat terdiri daripada juruterbang Shahrul Kamal Roslan dan pembantunya, Heikal Aras Abdul Azim. Turut terbunuh penunggang motosikal dan pemandu kereta yang dirempuh pesawat itu

Kesemua identiti mereka sedang disahkan oleh forensik.

Mengimbau semula kejadian 46 tahun lalu itu, pesawat Japan Airlines Flight 715 berlepas dari Lapangan Terbang Haneda di Tokyo dan terbang ke Lapangan Terbang Antarabangsa Changi di Singapura dan mendarat di Lapangan Terbang Kai Tak di Hong Kong.

Difahamkan, daripada Jabatan Penerbangan Awam (DCA), dua jam selepas penerbangan, kawalan trafik udara LTSAAS memberitahu Japan Airlines Flight 715 untuk memulakan pendaratan di landasan 15.

Pesawat itu terbang di bawah paras minimum 750 kaki, kemudian pada 300 kaki, ia terhempas ke tepi bukit, 6.44 kilometer dari lapangan terbang.

Mengikut laporan, pesawat itu rosak disebabkan impak hentaman, bukan kerana kebakaran.

Laporan penyiasatan DCA menyatakan ketika nahas, cuaca buruk di sekitar lapangan terbang dan pesawat berada pada sistem navigasi radio julat omni-arah frekuensi yang sangat tinggi untuk pendekatan pesawat.

“Siasatan bagi menentukan punca kemalangan adalah kapten menerbangkan pesawat di bawah altitud penurunan minimum tanpa melihat landasan dan meneruskan penurunan menyebabkan pesawat itu terhempas sebelum tiba ke lapangan terbang.

“Kematian kru penerbangan di lapangan terbang disebabkan cuaca buruk yang turut menyumbang kepada kemalangan. Pegawai pertama tidak mempersoalkan kapten kerana melanggar peraturan,” katanya.

Tiada ulasan: