"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

MOT sahkan identiti lapan individu dalam pesawat terhempas

Nurul Hidayah Bahaudin
nurul.hidayah@hmetro.com.my
RAKAMAN dashcam sebuah kereta menunjukkan detik-detik pesawat Beechcraft Model 390 (Premier 1) terhempas di Elmina, Shah Alam.
RAKAMAN dashcam sebuah kereta menunjukkan detik-detik pesawat Beechcraft Model 390 (Premier 1) terhempas di Elmina, Shah Alam.
Subang: Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Pelangai, Datuk Seri Johari Harun antara individu disahkan berada dalam pesawat ringan yang terhempas berhampiran kawasan perumahan Elmina di Seksyen U16, Shah Alam, petang tadi.

Menteri Pengangkutan Anthony Loke berkata, terdapat lapan individu yang menaiki pesawat terbabit termasuk dua juruterbang.

"Berdasarkan 'manifest' (senarai nama penumpang pesawat), dua krew pesawat iaitu juruterbang adalah Shahrul Kamal Roslan dan Heikal Aras Abdul Azim.

"Enam penumpang pula adalah Kharil Azwan Jamaludin; Shaharul Amir Omar; Mohamad Naim Fawwaz Mohamed Muaidi; Datuk Seri Johari Harun; Muhammad Taufiq Mohd Zaki dan Idris Abdol Talib @ Ramali," katanya pada sidang media di Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah (LTSAAS), di sini, hari ini.

Bagaimanapun, Anthony berkata, pengesahan identiti mangsa perlu disahkan melalui proses forensik yang akan diumumkan oleh pihak polis nanti.

"Bagi identiti dua orang awam yang terbabit dalam nahas itu, pengesahan identiti mereka juga akan disahkan oleh pihak polis melalui siasatan dilakukan," katanya.

Terdahulu, polis mengesahkan 10 individu maut dalam insiden pesawat ringan terhempas di lokasi terbabit jam 2.40 petang.

Ketua Polis Selangor, Datuk Hussein Omar Khan dipetik berkata, semua mangsa dipercayai berusia antara 40-an hingga 50-an dengan lapan daripadanya adalah penumpang dan krew pesawat.

Katanya, dua lagi mangsa adalah pemandu sebuah kereta dan penunggang motosikal yang kebetulan lalu di lokasi kejadian.

Menurutnya, pesawat peribadi itu berlepas dari Langkawi, Kedah dan dijangka mendarat di LTSAAS jam 2.50 petang, namun terhempas dua minit sebelum waktu pendaratan.

SENARAI MANGSA

Juruterbang

Shahrul Kamal Roslan

Heikal Aras Abdul Azim

Penumpang

Kharil Azwan Jamaludin

Shaharul Amir Omar

Mohamad Naim Fawwaz Mohamed Muaidi

Datuk Seri Johari Harun

Muhammad Taufiq bin Mohd Zaki

Idris Abdol Talib @ Ramali

Tiada ulasan: